„O przedstawieniach konia w dziejach sztuki” – zapraszamy do lektury kolejnego odcinka autorstwa artystki rzeźbiarki i ikonopisarki EWY JAWORSKIEJ. (Poprzednie odcinki: https://hejnakon.pl/?cat=336). Temat na dziś:
GALOPEM PRZEZ XX WIEK
KOLORYŚCI
Polscy koloryści zwani też kapistami, tworzyli w dwudziestoleciu międzywojennym. Ich nazwa pochodzi od skrótu K.P. – Komitetu Paryskiego. Komitet pełnił rolę stowarzyszenia mającego na celu wspieranie studentów wyjeżdżających do Francji na studia artystyczne. Koloryści byli uczniami Józefa Pankiewicza (1866-1940), prekursora koloryzmu w Polsce. W skład grupy wchodzili m.in. Józef Czapski (1896-1993), Jan Cybis (1897-1972), Hanna Rudzka-Cybisowa (1897-1988), Eugeniusz Geppert (1890-1979), Piotr Potworowski (1898-1962) i Zygmunt Waliszewski (1897-1936).
Koloryzm silnie zaznaczył się w polskiej sztuce sięgając założeniami do korzeni romantyzmu i osiągnięć impresjonistów oraz ich spadkobierców – postimpresjonistów – głównie Pierre’a Bonnarda (1867-1947), notabene przyjaciela Pankiewicza. Wielu kolorystów pozostało wiernych założeniom kierunku, tworząc swój niepowtarzalny styl, nieulegający modom i przemianom w sztuce po II wojnie światowej. Skupiając się na zagadnieniach czysto formalnych, przywrócili do łask dekoracyjną rolę malarstwa – malarstwa bezpretensjonalnego, pozbawionego ideologii, ukrytych przekazów i niejednoznaczności, o wartościach przede wszystkim estetycznych. Artystów interesował związek koloru ze światłem, budowanie płaszczyzny obrazu barwą i fakturą. Barwne plamy przybierają na ich obrazach kształty znane z rzeczywistości, często stając się jeszcze bardziej dekoracyjnymi, niż ona sama. Motywem jest pejzaż, martwa natura, portret. W tej feerii kolorów wielokrotnie odnajdujemy kształt konia.
Założyciel nurtu kolorystycznego Józef Pankiewicz nie pomijał na uwiecznianych przez siebie widokach Warszawy konia, nieodłącznego elementu ówczesnego krajobrazu miasta. W twórczości innych kolorystów koń też jest częstym motywem dzieła i, co istotne, traktowany zawsze jako składnik równoważny, jak inne detale obrazu.
„Koniarzem” wśród kolorystów można nazwać Eugeniusza Gepperta. Głównym bohaterem jego wielu płócien jest właśnie koń. Oczywiście postać zwierzęcia to pretekst do szukania rozwiązań kolorystycznych i kompozycyjnych, a nie portret konkretnego stworzenia. Twórczość tego malarza to kolejny dowód, że piękno konia może urzec każdego artystę niezależnie od reprezentowanego kierunku.
EWA JAWORSKA
Źródła reprodukcji:
https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Pankiewicz#/media/File:Dorozka_w_nocy.jpg
https://www.wikiart.org/en/jozef-pankiewicz/market-square-of-warsaw-by-night-1892
https://artinfo.pl/dzielo/kleparz-jarmark-1934
https://img.wikioo.org/ADC/Art.nsf/O/ARAQNA/$File/Peter-Potworowski-Green-Horse.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Waliszewski_Amazon.jpg
https://onebid.pl/pl/artist/aukcja/Eugeniusz-Geppert
UWAGA: w związku z brakiem reprodukcji na stronach wikipedii i pokrewnych, gdzie udzielona jest zgoda na pobieranie materiałów tzw. fair use, powołaliśmy się na zasadę dozwolonego użytku (dotyczy ona utworów już publicznie udostępnionych, z których korzysta się w celu niekomercyjnym, a taki właśnie, dydaktyczny charakter mają artykuły hnk o sztuce). Mowa jest tu o źródłach platform aukcyjnych dzieł sztuki: One Bid i Artinfo.