TECHNIKI PLASTYCZNE OD OD A DO Z
Zapraszamy do śledzenia cyklu odcinków o koniach w sztuce. Tym razem zajrzymy do pracowni, poznamy warsztaty twórców i różnorodne, nie tylko malarskie techniki tworzenia końskich wizerunków. Dziś mówimy:
„I” jak INTARSJA
Intarsja należy do technik zdobniczych. To tworzenie kompozycji w drewnie polegające na wycinaniu z jego płaszczyzny wybranego kształtu i wpasowywaniu w to miejsce kawałka drewna innego gatunku o odmiennym usłojeniu, kolorze, często innym kątem ułożenia materiałów względem siebie i tła. Do tego celu najczęściej stosuje się różne forniry[1]
Intarsja, pierwotnie mająca zastosowanie jako forma dekoracji mebli, szkatuł i innych drewnianych przedmiotów użytkowych, odchodzi do przeszłości. Dziś mamy do czynienia przede wszystkim z intarsjowanymi autonomicznymi kompozycjami, można by rzec „drewnem malowanymi”.
Interesujący nas „koński” motyw, jako główny temat, trudno znaleźć na dawnych intarsjach autorstwa uznanych mistrzów rzemiosła. Warto więc – bez uprzedzeń i wartościowania – przyjrzeć się dzisiejszej twórczości artystów łączących w sztuce piękno drewna z pięknem konia. Swoich sił w tej technice próbują nieliczni nam współcześni. Wystawiają prace na aukcjach, prezentują na stronach internetowych.
Kto przyglądał się rysunkowi słojów drewna i zachwycił się bogactwem jego odcieni oraz różnorodną, niepowtarzalną strukturą, na pewno doceni kunszt a także pomysłowość artystów pracujących w technice intarsji.
EWA JAWORSKA
UWAGA: w związku z brakiem wszystkich reprodukcji na stronach wikipedii i pokrewnych, gdzie udzielona jest zgoda na pobieranie materiałów czyli tzw. fair use, zasoby strony https://www.chairish.com/ https://www.etsy.com/ https://intarsia.com/pages/intarsia-commission-one-of-a-kind/ https://grudziadz.pl/ zamieszczone zostały z powołaniem się na zasadę dozwolonego użytku: (dotyczy ona utworów już publicznie udostępnionych, z których korzysta się w celu niekomercyjnym, a taki właśnie, dydaktyczny charakter mają artykuły https://hejnakon.pl/ o sztuce).
NOTE: due to the lack of all reproductions on Wikipedia and related sites, where consent is granted to download materials, i.e. fair use, the resources of the website https://www.chairish.com/ https://www.etsy.com/ https://intarsia.com/pages/intarsia-commission-one-of-a-kind/ https://grudziadz.pl/ are posted with reference to the principle of fair use: (it applies to works already made available to the public, which are used for non-commercial purposes, and this is the didactic nature of https://hejnakon.pl/ articles about art).
Źródła reprodukcji:
https://www.chairish.com/product/2549881/italian-marquetry-incised-wood-horse-carriage-with-people-tray
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Charles_Spindler-La_dame_%C3%A0_la_licorne.jpg
https://www.etsy.com/pl/shop/WoodArtInspiration
https://intarsia.com/pages/intarsia-commission-one-of-a-kind
https://grudziadz.pl/artykul/69/17480/obrazy-wykonane-w-drewnie-w-galerii-akcent
[1] Fornir to cienki arkusz wytwarzany ze szlachetnego gatunku drewna o grubości od 0,5 do 1 milimetra. Stosuje się go także jako zewnętrzną okleinę na powierzchnię drewna o mniejszej wartości.