Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  artykul_glowny  >  Bieżący Artykuł

KONIE MALOWANE, KONIE RZEŹBIONE (10)  

Dziś mówimy: „I” jak INTARSJA

Włoska owalna taca przedstawiająca konia w zaprzęgu.

TECHNIKI PLASTYCZNE OD  OD A DO Z

Zapraszamy do śledzenia cyklu odcinków o koniach w sztuce. Tym razem zajrzymy do pracowni, poznamy warsztaty twórców i różnorodne, nie tylko malarskie techniki tworzenia końskich wizerunków. Dziś mówimy:

„I” jak INTARSJA

Intarsja należy do technik zdobniczych. To tworzenie kompozycji w drewnie polegające na wycinaniu z jego płaszczyzny wybranego kształtu i wpasowywaniu w to miejsce kawałka drewna innego gatunku o odmiennym usłojeniu, kolorze, często innym kątem ułożenia materiałów względem siebie i tła. Do tego celu najczęściej stosuje się różne forniry[1]

Spindler Charles: Dama i jednorożec  – dąb intarsjowany różnymi gatunkami drewna, 1925 r.


I
ntarsja, pierwotnie mająca zastosowanie jako forma dekoracji mebli, szkatuł i innych drewnianych przedmiotów użytkowych, odchodzi  do przeszłości. Dziś mamy do czynienia przede wszystkim z intarsjowanymi autonomicznymi kompozycjami, można by rzec „drewnem malowanymi”.

Interesujący nas „koński” motyw, jako główny temat, trudno znaleźć na dawnych intarsjach autorstwa uznanych mistrzów rzemiosła. Warto więc – bez uprzedzeń i wartościowania – przyjrzeć się dzisiejszej twórczości artystów łączących w sztuce piękno drewna z pięknem konia. Swoich sił w tej technice próbują nieliczni nam współcześni. Wystawiają prace na aukcjach, prezentują na stronach internetowych.

Realistyczne, bardzo malarskie portrety koni z pracowni współczesnego ukraińskiego artysty Vladyslava Kasatkina.

 

Geometryzująca kompozycja zatytułowana Trylogia autorstwa Judy Gale Roberts, w której dostrzegamy inspirację kubizmem. Prace tę określić można jako relief, gdyż sylwetki koni są wypukłe i usytuowane na trzech różnych planach tworzących wrażenie głębi.

Orka – dzieło rodzimego artysty Zenona Janusza Pląskowskiego, artysty drzewiarza z wykształcenia, który po latach pracy w przemyśle meblarskim, wykorzystuje znajomość materiału do tworzenia intarsji. W jego pracach istotną inspirację stanowi pejzaż, w którym nie brakuje postaci koni.

Kto przyglądał się rysunkowi słojów drewna i zachwycił się bogactwem jego odcieni oraz różnorodną, niepowtarzalną strukturą, na pewno doceni kunszt a także pomysłowość artystów pracujących w technice intarsji.

EWA JAWORSKA

 

UWAGA: w związku z brakiem wszystkich reprodukcji na stronach wikipedii i pokrewnych, gdzie udzielona jest zgoda na pobieranie materiałów czyli tzw. fair use, zasoby strony https://www.chairish.com/ https://www.etsy.com/ https://intarsia.com/pages/intarsia-commission-one-of-a-kind/ https://grudziadz.pl/ zamieszczone zostały z powołaniem się na zasadę dozwolonego użytku: (dotyczy ona utworów już publicznie udostępnionych, z których korzysta się w celu niekomercyjnym, a taki właśnie, dydaktyczny charakter mają artykuły https://hejnakon.pl/ o sztuce).

NOTE: due to the lack of all reproductions on Wikipedia and related sites, where consent is granted to download materials, i.e. fair use, the resources of the website https://www.chairish.com/ https://www.etsy.com/ https://intarsia.com/pages/intarsia-commission-one-of-a-kind/ https://grudziadz.pl/  are posted with reference to the principle of fair use: (it applies to works already made available to the public, which are used for non-commercial purposes, and this is the didactic nature of https://hejnakon.pl/ articles about art).

Źródła reprodukcji:
https://www.chairish.com/product/2549881/italian-marquetry-incised-wood-horse-carriage-with-people-tray

https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Charles_Spindler-La_dame_%C3%A0_la_licorne.jpg

https://www.etsy.com/pl/shop/WoodArtInspiration

https://intarsia.com/pages/intarsia-commission-one-of-a-kind

https://grudziadz.pl/artykul/69/17480/obrazy-wykonane-w-drewnie-w-galerii-akcent

[1] Fornir to cienki arkusz wytwarzany ze szlachetnego gatunku drewna o grubości od 0,5 do 1 milimetra. Stosuje się go także jako zewnętrzną okleinę na powierzchnię drewna o mniejszej wartości.

 

    Print       Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie zamieszczamy komentarzy niepodpisanych imieniem i nazwiskiem. Jeśli Autor zastrzeże swoje dane, pozostaną one wyłącznie do wiadomości redakcji.