Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  artykul_glowny  >  Bieżący Artykuł

KONIE MALOWANE, KONIE RZEŹBIONE (16)

Dziś artystka rzeźbiarka, ikonopisarka Ewa Jaworska, autorka naszego cyklu, mówi „P” jak pastele. Zapraszamy do lektury.

Cyrkowe konie autorstwa Abel Kesteven

Techniki plastyczne od A do Z

Kolejny odcinek o koniach w sztuce. Zaglądamy do pracowni, poznajemy warsztaty twórców i różnorodne, nie tylko malarskie, techniki tworzenia końskich wizerunków. Dziś mówimy:

„P” jak PASTELE

Pastele to kolejna z kolorowych technik rysunkowych. W XVIII wieku uznano ją za odrębną dziedzinę sztuki. Nośnikiem koloru jest w niej sproszkowany pigment w formie ołówka lub pałeczki. Rysunki wykonane suchymi pastelami są delikatne, gdyż pozostawiony na papierze ślad to barwny pył, który trzeba odpowiednio utrwalić. Ukończone dzieło można oprawić i umieścić za szybą. Rysując z kolei pastelami olejnymi, gdzie ten sam pigment związany jest woskiem, nie uzyskamy łatwego do zdmuchnięcia pyłu lecz trwałe, tłuste w swej konsystencji plamy barwne. Pastele olejne przypominają kredki świecowe.

Jedne i drugie pastele wymagają podłoża chropowatego, umożliwiającego osadzenie się pigmentu. Można zastosować fakturowany karton do akwareli, drewno, tkaninę czy nawet papier ścierny, który w przypadku pasteli olejnych daje bardzo trwałe i ciekawe efekty strukturalne. Pastele doskonale nadają się do tworzenia portretów. Stosować można w nich całą gamę technik: od rysowania kresek, plam przez wcieranie czy zdrapywania kolejnych pokolorowanych powierzchni. Dzięki temu bardzo łatwo uzyskać nieskończenie wiele niuansów gradacji tonalnych, delikatnych przejść kolorystycznych, ale także czyste i nasycone kolory. Wielu artystów, w celu wydobycia jeszcze większego kontrastu, stosuje barwne, często ciemne kartonowe tła, dodatkowo uwydatniając światło za pomocą białych pasteli. Bo pastelowe kolory nie zawsze znaczą – jak zwykło się potocznie określać – delikatną i stonowaną gamę kolorystyczną. Widać to wyraźnie na przykładzie otwierającej odcinek, ekspresyjnej pracy zatytułowanej Cyrkowe konie autorstwa Abel Kesteven.

Przyjrzyjmy się innym postaciom pastelowych koni.

Koń 1 i Koń 2 – dwa pastelowe rysunki na papierze ściernym wykonane w latach 1960 – 62 przez indyjskiego artystę Sunil Das, który ma w dorobku ponad siedem tysięcy końskich wizerunków. Prace te w ciepłej gamie barwnej ukazują pełne ekspresji konie w ruchu.
Zimowy rysunek z 2016 r. brytyjskiej artystki Mary Ruggeri wykonany pastelami olejnymi nawiązuje swoją prostotą do rysunków dziecięcych, przywołując skojarzenie z rysunkiem świecowymi kredkami. Sylwetki koni potraktowane zostały syntetycznie, jednolitymi plamami barwnymi.
Po lewej: francuska artystka Ben Gele stworzyła rysunek konia pastelami na płótnie opisując go tak: „Jestem równowagą i jednością”. Jak mówi malarka – konie są dla niej pretekstem – doskonałym medium do ukazywania jej własnych emocji. Po prawej:  Portret Pegaza autorstwa Sharron Matheson utrzymany w tonacji kolorów ziemi jest przykładem wykorzystania ciemnego tła dla uzyskania silnych kontrastów kolorystycznych i światłocieniowych wzmocnionych bielą.
Konie w stepie z 1974 r. Józefa Wilkonia to przykład łączenia technik. Artysta posłużył się pastelą połączoną z techniką malowania gwaszem na papierze.

Jak widać, pastele dają wiele możliwości uzyskiwania barw i tonów kontrastów i efektów różnorodnych faktur. Ta ekspresyjna technika rysunkowa pozwala na uchwycenie postaci konia w różnych jej aspektach – od symbolicznej esencji ruchu i dynamiki, przez alegoryczny nośnik wielu emocji, po portret i studium.

EWA JAWORSKA

UWAGA: w związku z brakiem wszystkich reprodukcji na stronach wikipedii i pokrewnych, gdzie udzielona jest zgoda na pobieranie materiałów czyli tzw. fair use, zasoby strony https://www.1stdibs.com/ https://www.saatchiart.com/ https://sztuka.agraart.pl/ https://www.artistsnetwork.com/  zamieszczone zostały z powołaniem się na zasadę dozwolonego użytku: (dotyczy ona utworów już publicznie udostępnionych, z których korzysta się w celu niekomercyjnym, a taki właśnie, dydaktyczny charakter mają artykuły https://hejnakon.pl/ o sztuce).

NOTE: due to the lack of all reproductions on Wikipedia and related sites, where consent is granted to download materials, i.e. fair use, the resources of the website https://www.1stdibs.com/ https://www.saatchiart.com/ https://sztuka.agraart.pl/ https://www.artistsnetwork.com/ are posted with reference to the principle of fair use: (it applies to works already made available to the public, which are used for non-commercial purposes, and this is the didactic nature of https://hejnakon.pl/ articles about art).

Źródła reprodukcji

https://www.1stdibs.com/art/paintings/animal-paintings/sunil-das-horse-iii-pastel-on-sand-paper-black-padmashree-artist-sunil-das-stock/id-a_3852361/
https://www.saatchiart.com/art/Drawing-Winter/325157/2824462/view
https://www.saatchiart.com/art/Drawing-Run-2p/43705/9419577/view
https://www.saatchiart.com/art/Drawing-Pegasus/2241081/10593441/view
https://sztuka.agraart.pl/licytacja/107/5445
    Print       Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie zamieszczamy komentarzy niepodpisanych imieniem i nazwiskiem. Jeśli Autor zastrzeże swoje dane, pozostaną one wyłącznie do wiadomości redakcji.