Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  artykul_glowny  >  Bieżący Artykuł

KONIE MALOWANE, KONIE RZEŹBIONE (18)

Zaglądamy do pracowni, poznajemy warsztaty twórców i różnorodne, nie tylko malarskie techniki tworzenia końskich wizerunków. W kolejnym odcinku Ewa Jaworska mówi: „T” jak TEMPERA…

Wizja Konstantyna Wielkiego autorstwa Stylianos Stavrakis z XVIII w.

Techniki plastyczne od A do Z

Zapraszamy do przeczytania kolejnego odcinka o koniach w sztuce. Tym razem zaglądamy do pracowni, poznajemy warsztaty twórców i różnorodne, nie tylko malarskie techniki tworzenia końskich wizerunków. Dziś mówimy:

„T” jak TEMPERA

Tempera jest rodzajem malarstwa wodnego. Jej specyfiką jest to, że pigment rozprowadzamy  w żółtku kurzego jaja. Spoiwo to czyni temperę niebywale trwałą, a jej barwy świetlistymi i kryjącymi zarazem. Podkład stosowany pod tego typu farby to deska, której powierzchnia pokrywana jest gruntem klejowo-gipsowym. Temperami maluje się w sposób trochę podobny do rysowania kredkami. Cieniutkimi, miękkimi pędzelkami nakłada się drobne kreseczki lub plamki barwne. Jest to technika bardzo pracochłonna, a tworzenia obrazów zajmuje wiele czasu. Nakładanie kolejnych warstw malarskich pogłębia ich tonację, nie ujmując nic ze świeżości obrazu. Tempery stosowane były już w starożytności a rozkwit tej techniki przypada na średniowiecze, poprzedza malarstwo olejne. Tempera była i jest stosowana przez ikonopisarzy, choć dziś spotyka się ją także w świeckim malarstwie – najczęściej realistycznym, portretowym.

Przyjrzyjmy się tym klasycznym – ikonowym przykładom techniki tempery z wizerunkami interesujących nas przedstawień koni:

Ikonowe wizerunki świętego Jerzego na wspiętym koniu pokonującego smoka. Po lewej grecka XVIII – wieczna, rozbudowana scena nawiązująca do legendy o księżniczce, którą święty uratował przed smokiem, z prawej – syntetyczne przedstawienie tylko trzech postaci: rycerza i jego wierzchowca walczących z potworem, jako symbol zwycięskiej walki ze złem.

Macedońska ikona z XVI w.  przedstawia kolejnego konnego bohatera ikonowych przedstawień. To święty Dymitr przedstawiany zwykle na czerwonym koniu w zwycięskiej pozie podobnej świętemu Jerzemu. Wynika ona ze ścisłego kanonu przedstawień, jakim rządzi się świat malarstwa ikonowego.

Konno na ikonach przedstawiani są także święci Borys i Gleb (rosyjska ikona z XIV w.) podróżujący na karym i czerwonym koniu oraz Archanioł Michał jako Jeździec Apokalipsy (rosyjska ikona z XIX w.).

W temperowym malarstwie ikonowym widać charakterystyczny schemat przedstawiania konia: jednobarwnego; siwego, kasztana lub karego, w wyniosłej pozie, z profilu, stylizowanego w swych kształtach. Modelunek światłocieniowy w tej technice pozwala wydobyć wiele niuansów i tonów jednej barwy, a  białe rozświetlenia sąsiadujące z ciemniejszymi liniami konturowymi podkreślają kontrasty, tworząc wrażenie trójwymiarowości. To wszystko jest efektem nakładania niezliczonej liczby cieniutkich warstw farby pozbawionej faktury. Co ciekawe, w temperowym malarstwie ikonowym nakłada się kolory od najciemniejszego po coraz jaśniejsze. Dowodzi to, jak silne właściwości kryjące i trwałość ma ta emulsja na bazie kurzego jajka.

Ale tempery to nie tylko dawne i dzisiejsze malarstwo ikonowe. Na zakończenie przykład zupełnie inny – współczesnego malarstwa w technice tempery, także przedstawiający końskie wizerunki. Obraz Franca Mechau zatytułowany Dzikie konie, jak widać, nie ma nic wspólnego ani ze ścisłym kanonicznym schematem ikony, ani nawet z realistycznym portretem.

Frank Mechau: Dzikie konie 1936 r.

Malowidło tego amerykańskiego twórcy wykonane na zagruntowanej desce pokazuje, jak wszechstronnie można wykorzystać właściwości tempery i tworzyć ekspresyjne, odrealnione obrazy.

                                                                                  EWA JAWORSKA

UWAGA: w związku z brakiem wszystkich reprodukcji na stronach wikipedii i pokrewnych, gdzie udzielona jest zgoda na pobieranie materiałów czyli tzw. fair use, zasoby stron: https://www.1stdibs.com/  https://www.mutualart.com/  https://www.artsy.net/

zamieszczone zostały z powołaniem się na zasadę dozwolonego użytku: (dotyczy ona utworów już publicznie udostępnionych, z których korzysta się w celu niekomercyjnym, a taki właśnie, dydaktyczny charakter mają artykuły https://hejnakon.pl/ o sztuce).

NOTE: due to the lack of all reproductions on Wikipedia and related sites, where consent is granted to download materials, i.e. fair use, the resources of the websites: https://www.1stdibs.com/  https://www.mutualart.com/  https://www.artsy.net/  are posted with reference to the principle of fair use: (it applies to works already made available to the public, which are used for non-commercial purposes, and this is the didactic nature of https://hejnakon.pl/ articles about art).

Źródła reprodukcji:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vision_of_Constantine_%28Stavarkis%29#/media/File:Vision_of_Constantine_the_Great_by_Stylianos_Stavrakis_(Byzantine_museum).jpg
https://www.1stdibs.com/jewelry/objets-dart-vertu/more-objets-dart-vertu/large-antique-18th-century-greek-icon-saint-george-dragon/id-j_13693622/
https://www.wikiart.org/en/paintings-by-style/macedonian-school-of-icon-painting#!#filterName:all-works,viewType:masonry
https://garystockbridge617.getarchive.net/media/borisgleb-riding-b02319
https://www.mutualart.com/Artwork/THE-ARCHANGEL-MICHAEL-AS-HORSEMAN-OF-THE/2D908F39ABB3F137EA72E0A88DE9BEC5
https://www.1stdibs.com/art/paintings/figurative-paintings/eastern-european-two-biblical-icon-paintings-last-supper-st-george-fighting-dragon/id-a_12863932/#zoomModalOpen
https://www.artsy.net/artwork/frank-mechau-wild-horses
    Print       Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie zamieszczamy komentarzy niepodpisanych imieniem i nazwiskiem. Jeśli Autor zastrzeże swoje dane, pozostaną one wyłącznie do wiadomości redakcji.