Loading...
Jesteś tutaj:  Home  >  artykul_glowny  >  Bieżący Artykuł

KONIE MALOWANE, KONIE RZEŹBIONE (2)

Zapraszamy do śledzenia nowego cyklu odcinków o koniach w sztuce. Tym razem zajrzymy do pracowni, poznamy warsztaty twórców i różnorodne, nie tylko malarskie, techniki tworzenia końskich wizerunków. Dziś: „A” jak AKWARELA.

Julian Fałat (1853-1929), Pejzaż zimowy z Polesia, 1910 r.

KOŃ JAK MALOWANY – Techniki plastyczne od A do Z

Zapraszamy do śledzenia nowego cyklu odcinków o koniach w sztuce. Tym razem zajrzymy do pracowni, poznamy warsztaty twórców i różnorodne, nie tylko malarskie, techniki tworzenia końskich wizerunków. Poprzednie odcinki  Sztuka « Na koń (hejnakon.pl)         Dziś mówimy:

                          „A” jak AKWARELA

Za prekursorów malowania farbami wodnymi można uznać artystów epoki starożytnego Egiptu czy późniejszych mistrzów renesansu (znakomitym przykładem jest twórczość Albrechta Dürera [1471-1528]), ale prawdziwa historia tej malarskiej techniki zaczyna się dopiero na początku XIX wieku. Akwarela postrzegana wcześniej jako rodzaj szkicu, fazy wstępnej tworzenia „właściwego” obrazu olejnego, zyskała wtedy w Anglii olbrzymią popularność. Działalność powstałego w 1804 roku Stowarzyszenia Malarzy Akwarelistów przyczyniła się do uznania malarstwa akwarelowego za pełnoprawny środek wyrazu artystycznego.

Nazwa techniki wywodzi się z języka francuskiego od słowa aquarelle – wodnisty (łac. aqua – woda). Farby akwarelowe rozpuszcza się w wodzie, a właściwie maluje się wodą zabarwioną pigmentami. Każda z plam barwnych przenika kolejną warstwę, ale żadna z nich całkowicie nie zasłania spodniej. Kolor uzyskuje się zatem nie poprzez mieszanie składowych na palecie lecz przez nanoszenie jednego na drugi bezpośrednio na powierzchnię papieru. Co ciekawe, w palecie kolorów nie znajdziemy bieli. Ta zarezerwowana jest dla papieru, na którym akwareliści malują ukazując nią światło w obrazie. Poprzez stopniowanie nasycenia wody pigmentem kontrolują intensywność barwy i jej świetlistość. Operowanie przezroczystością farby i uzyskiwanie bieli poprzez celowe zostawianie miejsc niezamalowanych sprawia, że technika ta jest jedną z bardziej wymagających, gdyż każde najdelikatniejsze pociągniecie miękkiego pędzla pozostawia na papierze nieusuwalny ślad.

Oto przykłady obrazów namalowanych farbami akwarelowymi, obrazów, rzecz jasna, przedstawiających konie:

Akwarela urodzonego na Ukrainie rodzimego artysty Juliana Fałata: Z Litwy (W drodze), 1890 r.

Eugène Delacroix (1798- 1863), francuski malarz epoki romantyzmu: Studium konia, Koń przestraszony przez burzę, 1824r.

John Singer Sargent (1856-1925): artysta urodzony we Włoszech: Palestyński wierzchowiec, 1905 r., Arabska stajnia, 1906 r.

 

                                       EWA JAWORSKA

Źródła reprodukcji:

https://onebid.pl/pl/malarstwo-dawne-julian-falat-1853-1929-pejzaz-zimowy-z-polesia-1910/190216

https://artinfo.pl/dzielo/z-litwy-w-drodze-1890#pid=1

https://www.wikiart.org/en/eugene-delacroix/

https://www.wikiart.org/en/john-singer-sargent/

 

 

 

 

 

 

 

 

    Print       Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie zamieszczamy komentarzy niepodpisanych imieniem i nazwiskiem. Jeśli Autor zastrzeże swoje dane, pozostaną one wyłącznie do wiadomości redakcji.